Піднята цілина претензійно-позовної роботи

 

За минулий рік виконання судових рішень через державну виконавчу службу дало низький результат: стягнення становили лише 6% від поданої водоканалом суми боргів. Отож, своїх зобов’язань перед підприємством щодо повернення боргів держава майже не виконує, тим часом вимагає надання високоякісної послуги споживачам. 6% боргів повернені ціною фінансових витрат підприємства на судові позови, авансових внесків до виконавчої служби та тривалої паперової тяганини, звісно, крапля в морі. І, щоб ця крапля точила камінь треба дуже постаратися.
Впродовж останніх двох років до претензійно-позовної роботи на підприємстві вибудуваний професійний системний алгоритм.
Фахового завзяття у юриста Роксолани Поліщук, яка займається цим питанням, можна позичати. Саме з її приходом на підприємство претензійно-позовна робота стала піднятою цілиною. То ж наскільки складно сьогодні повернути заборговані підприємству кошти, які категорії божників трапляються і як з ними шукати компромісу – запитуємо у Роксолани Поліщук.
– Відзначу, що роботу з боржниками завжди проводимо на принципах лояльності. Перше, що робимо – нагадуємо боржнику про наявність боргу. З досвіду знаю, що є люди, які давно забули, що комусь щось винні. І ось такі “листи щастя” стають для них червоним сигналом з минулого. Скеровуємо листа і даємо право вибору: погасити борг одразу або розтермінувати. Таких листів за час моєї роботи у водоканалі розіслано тисячі. Результат, звісно, є. Можливо, не такий, блискавичний, який ми б хотіли. Та у багатьох випадках люди одразу приходять, укладають договори. За попередній рік завдяки таким листам на підприємство поступило 169, 3 тис. грн.
Частина боржників живе з переконанням, що борги їхні канули в лету і ніхто чіпати їх не буде. Особливо таке ставлення у боржників з невеликим обсягом боргів до 2000 грн. Проте у загальному фінансовому балансі нашого підприємства кожна копійка на рахунку, особливо у сьогоднішніх умовах подорожчання електроенергії. Були випадки, коли люди купували житло, чи частину житла, де наявні борги за воду. Нові власники переважно відпекуються від того боргу. Та незнання того, що вони придбали житло з боргом, не звільняє від відповідальності, вони – правонаступники.
Багато у нас божників, які померли, а їхні спадкоємці не спішать переукладати договори і сплачувати борги, які зростають. За два роки ми фіксували близько сто таких випадків. Ми скеровуємо претензії у нотаріальні контори, то ж громадяни-боржники будуть обмежені у праві розпоряджатися цим майном.
Укладений договір на розтермінування не завжди повністю знімає проблему. Проводимо роботу з частиною боржників цієї категорії, які угоду уклали, а виконувати зобов’язання відповідно до неї забувають. Якщо ж наші нагадування недієві – передаємо справи до суду, який, зрозуміло, ухвалює рішення на нашу користь.
На найбільш затятих боржників, від яких ми не дочекалися реакції на листи, та які не скористалися із можливості залагодити борговий конфлікт мирно, ми подаємо до суду з вимогою стягнути заборгованість. Суди приймають рішення на нашу користь. Навіть після ухвалення судового рішення люди ідуть до водоканалу і їм ми не відмовляємо укласти договір на розтермінування боргу. Ми не каральний орган, завжди ідемо назустріч.
Наступним нашим кроком, мета якого змусити недобросовісного споживача погасити борг, є скерування виконавчих документів у виконавчу службу. Такий споживач вноситься у єдиний реєстр боржників, це обмежує його будь-які дії в правовому полі. На додачу до цього, крім основного боргу, на боржника покладають додаткові платежі: судовий збір, виконавчий збір та витрати по виконавчому провадженню. Тому доцільно всі боргові питання вирішувати на початковому етапі. Окрім того, ми ініціюємо арешт майна, заборону виїзду за кордон “невиправним” боржникам.
Віднедавна новою формою співпраці водоканалу з виконавчою службою стали спільні виїзди за адресами проживання боржників. Сьогодні підприємство має можливість забезпечити схоронність арештованого майна, тому будемо вводити у практику вилучення майна у боржників. На виконанні перебуває 130 виконавчих проваджень на суму 972.1 тис. грн. До цього ж державні виконавці проводять стягнення з пенсій, зарплат. Ми відстежуємо на прикладі конкретних випадків, що процес сплати заборгованості пожвавився і це дуже добре, передусім для боржників, тому що з 1 травня 2019 р. набувають чинності ст. 8, ч.4 ст.26 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», якими водоканалу буде дозволено припиняти надання послуги за борги. Ось чому суттєво до цього часу розпрощатися з боргами. Ми повсякчас готові робити кроки назустріч. До руху у такому ж напрямку закликаємо наших боржників. Хочу наголосити, що проблеми, зокрема боргові, самі собою не зникають. Потрібно хотіти їх вирішити.