Нова компресорна станція дала змогу Дрогобицькому водоканалу впродовж року на електроенергії заощадити 3,5 мільйона гривень

Серед комунальних підприємств міста КП “Дрогобичводоканал” працює у найбільш жорсткому режимі, адже послугу споживачам підприємство надає безперебійно — 24 години на добу та 365 днів на рік. Чотири роки тому, відколи з’явилося цілодобове водопостачання, дрогобичани забули про щоденну прикрість, коли вода у кранах здавалася манною небесною, кількість скарг населення на роботу водоканалу різко спала. Разом з тим, на підприємстві усвідомлюють, що до ідеального рівня надання послуг можна досягнути при всеохопній модернізації, на шлях якої КП “Дрогобичводоканал” за підтримки Світового банку стало ще 2008 року і в цьому напрямку впевнено прямує сьогодні.
Як жив Дрогобицький водоканал протягом року, які камені спотикання підприємство долало у фінансово-господарській діяльності, з якими здобутками та планами вступає в новий рік розмовляємо з керівником Дрогобицького водоканалу, депутатом міської ради Романом Шагалою.
— Цього року Національна комісія з регулювання комунальних послуг встановила новий тариф для споживачів КП “Дрогобичводоканал”. Наскільки збільшення надходжень пожвавило фінансово-господарську діяльність підприємства?
— Розпочну з того, що тариф — єдине джерело для покриття витрат підприємства. Як від економічно обгрунтованої величини тарифу, так і від вчасної плати за спожиту послугу прямопропорційно залежні стабільна діяльність та розвиток підприємства. Насамперед після встановлення з 1 травня нового тарифу ми врегулювали ситуацію із заборгованістю перед ПАТ “Львівобленерго”, яка на 1 червня становила 2,5 млн грн. Також на 1,6 млн грн зменшили заборгованість з податків та зборів.
Щодо господарської діяльності, то вперше за кілька останніх років було замінено 17 водозапірних арматур у мережі міста. Дотепер ці недешеві механізми, за допомогою яких можна локально на потрібних ділянках перекривати потоки води, не зупиняючи водопостачання цілих кварталів, підприємство було спроможне міняти лише в одиничних і вимушених ситуаціях. Хоча практично усі засувки у мережі давно вичерпали експлуатаційний ресурс.

2
Заміна запірної арматури на вул. Бориславській

Також впродовж року замінено 1,31 км водопроводу. У водопровідній мережі міста ліквідовано 940 аварій, у каналізаційній мережі — понад 1 тис. заторів, виявлено та ліквідовано більше як півсотні прихованих витоків води. На свердловинах водозабору “Гірне” встановлено п’ять нових насосних агрегатів із станціями управління, проведено капітальний ремонт 12 трансформаторів. Продовжуємо втілювати програму енергоощадності. Наприкінці 2015 р. на очисних спорудах запрацювала нова компресорна станцію. Установка протягом року забезпечила колосальний ефект у споживанні електроенергії: замість 5,4 млн кВт у 2015 р, у 2016 спожито 3,5 млн кВТ. У грошовому еквіваленті йдеться про зекономлені протягом цього року 3,5 млн грн.

Інспектування роботи компресорної установки
Інспектування роботи компресорної установки

— Поряд із сприятливими чинниками впливу завжди є негативні. Для надавача послуг основний камінь спотикання — заборгованість. Яка під завісу року картина з розрахунками за воду?
— Не надто втішна. Загалом заборгованість за послуги надані підприємством становить 21,5 млн грн. ЇЇ приріст за 11 місяців цього року — 10,8 млн грн, з часу встановлення нового тарифу — 4,9 млн грн. Населення боргує 5,8 млн грн. Серед боржників є 702 абоненти, які за 11 місяців цього року за послуги водопостачання та водовідведення не заплатили жодної копійки. Їхня загальна заборгованість 2,3 млн грн. Із запізненням проведений розрахунок держави за надані населенню субсидії та пільги. Відшкодування з державного бюджету — це цільові кошти, які, навіть не потрапляючи на рахунок підприємства, скеровуються на плату за електроенергію. Через непроведений вчасно державою взаємозалік у листопаді у розмірі 2, 3 млн грн у нас виник борг перед ПАТ “Львівобленерго” у розмірі 1,2 млн грн. Фінансовий дисбаланс спричиняє не лише заборгованість. За узагальненою на кінець року інформацією щодо повірки лічильників у багатоквартирних будинках, близько 13% засобів обліку не відповідають метрологічним стандартам. Фактично цей відсотковий показник тотожний недообліку води, яку підприємство надало, та не отримало за неї кошти. До речі, цього року Національна комісія з регулювання комунальних послуг забезпечила фінансове підгрунтя для виконання ЗУ “Про метрологію та метрологічну діяльність”, заклавши вартість повірки лічильників у тариф. У першому читанні також прийнятий ЗУ “Про комерційний облік”, який передбачає встановлення побудинкових засобів обліку. Згаданий закон стимулюватиме громадян до чесного, господарного і ощадливого споживання послуги, висвітлить інформацію про кожного споживача, про те, скільки надійшло води у будинок і у кожну квартиру зокрема, скільки було сплачено грошей, щоб люди розуміли, що їх не ошукують, проте і перед ними стоятиме завдання бути чесними.
—Чи досягнуто позитивної динаміки у ліквідації боргових зобов’язань Трускавецького водоканалу?
— З позиції головного нашого боржника водоканал сусіднього міста не зійшов. Його борг становить 10,9 млн грн, причому за 11 місяців приріст сягнув 6,4 млн грн, з часу встановлення нового тарифу — 1,3 млн грн.
Після того, як були встановлені нові тарифи, більші для Дрогобича і менші для Трускавця, наші взаємовідносини у фінансовому аспекті набули позитивних ознак. Але досі питання боргових зобов’язань Трускавецького водоканалу не закрито, оскільки чинний тариф цього підприємства не передбачає коштів на покриття заборгованості. До цього ж водоканал сусіднього міста здійснив приріст заборгованості, що також негативно відображається на фінансово-економічному стані Дрогобицького водоканалу. Усі наші намагання отримати від боржника свої кошти нівелює колізія законодавчих актів. Ми обмежені в основному — у можливості припинити надавати боржнику послуги. Саме ця можливість сприяла б швидкому напрацюванню і реалізації механізму сплати боргу. Вирішення проблеми наразі зводиться до безрезультатного ходіння по замкненому колі. Суд розтерміновує борги підприємства сусіднього міста на досить тривалий період часу. Виходить так, що Трускавецький водоканал сплачує щомісяця частинами борг, але водночас не проводить повний місячний розрахунок за поточне споживання наших послуг. Тому загалом прогресу у ліквідації заборгованості нема.

Монтаж глибинного насоса на водозаборі "Гірне"
Монтаж глибинного насоса на водозаборі “Гірне”

— Цього року у Дрогобичі була затверджена міська програма з безплатного встановлення лічильників для незаможніх громадян. Який підсумок її виконання?
— На 20 грудня у рамках цієї програми безплатні лічильники встановлені 132 абонентам. З боку виконавчих органів та депутатського корпусу цього року вперше був зроблений жест сприяння тим громадянам, які бажають облікувати споживання води, та не мають фінансової можливості це зробити. У липні сесія Дрогобицької міської ради на реалізацію цієї програми виділила 50 тис. грн.
– Які напрямки роботи будуть визначальні для Дрогобицького водоканалу наступного року?
—Працюватимемо над виконанням інвестиційної програми, затвердженої Національною комісією з регулювання комунальних послуг. Відповідно до цього документу, 4, 2 млн грн, закладених у тариф, будуть використані на заміну замортизованих та аварійних ділянок водопроводу, реконструкцію очисних споруд, встановлення загальнобудинкових засобів обліку. У планах – провести заміну трубопроводу діаметром 500 мм від вул. Б. Козловськогодо до вул. Війтівської Гори. Ця ділянка водопроводу останнє десятиріччя перебуває в аварійному стані, зазнає постійного пошкодження внаслідок дії електромагнітного поля, утвореного високольтними кабельними лініями потужністю 6 тис. В, що пролягають поруч. Щодо планово-запобіжних робіт, то витрати на їхнє виконання, наступного року становитимуть 2,2 млн грн. Зосередиться підприємство знову ж таки на заміні водопровідних мереж, запірної арматури. За кошти з обласного фонду охорони навколишнього середовища плануємо провести реконструкцію вторинних відстійників №3 та № 4 на очисних спорудах. Коштом цього фонду у розмірі 2 млн грн. цього року проведено реконструкцію системи аерації для біологічної очистки стічних вод. Крім зменшення використання електроенергії, здійснена реконструкція дасть змогу мінімізувати забруднення довкілля при очистці стоків.

Та виглядає реконструйована система аерації
Так виглядає реконструйована система аерації

Наступний рік сподіваємося буде знаменним для водоканалу в екологічному сенсі, оскільки маємо отримати дозвіл на користування надрами водозабору “Уріж”. Відколи експлуатується цей водозабір, а це вже понад 80 років, не було наукового вивчення запасу води. Ми вперше провели промислову розробку підземних водних родовищ.
У бюджеті Дрогобича на 2017 р. закладено кошти на придбання для міста канало-промивної машини. Наявність такої машини дасть змогу більш якісно надавати послуги з експлуатації каналізаційних мереж міста. У нас періодично виникає проблема із забиттям каналізації на вул. Вол. Великого 64-66. Цього року передусім завдяки поліпшенню фінансового стану підприємства ми орендували канало-промивну машину,чим на тривалий час змогли запобігти аварійним ситуаціям на вул. Вол. Великого.

Керівне ядро підприємства за обговоренням стратегій розвитку
Керівне ядро підприємства за обговоренням стратегій розвитку

— Перейдімо до другої грані Вашої діяльності — депутатської. Який “послужний список” за цей рік представите своїм виборцям?
— Оперуватиму конкретикою. На вул. М. Грушевського, 7 проведено ремонт покрівлі даху над під’їздом 2; вул. М. Грушевського, 17 — облаштовано у дворі стіл з лавочками; площа Ринок,31 — ремонт дренажної системи, сходової клітки і частково фасаду 1-го під’їзду; вул. Лесі Українки,8 — ремонт під’їзду та вхідних дверей; вул. Стрийська,11 – монтаж лавочок; Стрийська,27 — обладнано внутрішньодворове освітлення на фасаді будинку, ремонт контейнерного майданчика, вивіз стихійного сміттєзвалища; Шевська,8 — ремонт покрівлі даху, дахового вікна та під’їзду будинку; вул. І. Мазепи,17(кв.2,3) — ремонт внутрішньодворового балкону і водостічних труб з даху будинку. Закуплено пластикові вікна для Дрогобицької міській лікарні №1; на вул. М. Грушевського, 13 між житловим будинком та колишнім дитячим садочком автокранового заводу встановлено освітлення пішохідної доріжки. Розпочато і до кінця року буде завершено будівництво нового контейнерного майданчика із облаштуванням нових смітників вул. М. Грушевського,13-17. Проведено капітальний ремонт внутрішньоквартального проїзду на вул. М. Грушевського 13-17.
За моєї участі було вирішено два конфлікти: вул. А. Сахарова,17,кв. 2 — розмежовано інженерні комунікації між сусідами, спір між якими переріс в обмеження водопостачання та на вул. А. Сахарова,19 — колективна скарга на неправомірні дії одного із мешканців будинку, який експлуатував твердопаливний котел. Конфлікт закрито — порушник реконструював коминову cистему. Актуальними на наступний рік залишаються два питання: виготовлення проектно-кошторисної документації щодо реконструкції внутрішньодворового балкону та труб дощовідведення на вул. Шевській,1 та облаштування прибудинкової території на пл. Ринок,31. Розв’язання цих двох проблем відкладається на 2017 рік великою мірою через те, що у Дрогобичі нема будівельних компаній із задовільною технічною базою та ресурсами. Останнє десятиріччя символізується різким занепадом підприємств будівельного профілю. Не можна сказати, що їх нема. Вони є , але не мають потрібних потужностей, щоб ефективно виконувати замовлення.
— Романе Миколайовичу, доволі багато дискусій останнім часом велося з приводу так званих депутатських коштів. Які Ваші міркування з цього питання?
— Неоднозначні. Cолідарний з тими, хто вважає, що механізм розподілу коштів по виборчих округах частково розпорошує фінансовий ресурс місцевого бюджету, мовляв, за ці кошти можна було б капітально відремонтувати покриття однієї великої вулиці чи скерувати на будь-який інший масштабний проект міста. Це, звісно, так. Проте є одне “але”. Перебуваючи у контакті із виборцями, депутати як делегати того чи іншого виборчого округу формують своєрідну шкалу гостроти проблем на окрузі. Можуть чітко сказати, що потрібно вирішувати нагально, а з чим при обмеженому фінансуванні ще можна почекати. Відзначу, цього року вперше досягнуто порозуміння між виконавчими органами, міським головою та депутатським корпусом в результаті чого вдалося розв’язати чимало проблем саме локального характеру. Принцип розподілу фінансування за пропозиціями депутатів зорієнтований на вирішення проблем мешканців конкретного під’їзду, будинку, провулку. За іншого підходу зростає ймовірність, що інтереси цих мешканців залишаться поза увагою і не будуть враховані. Тому, вважаю, відмовлятися від цього механізму неправильно і несправедливо щодо локальних груп виборців.