У забезпеченні водопостачання енергетики відіграють одну з першорядних ролей

Головний енергетик проводить робочу нараду
Головний енергетик проводить робочу нараду

Архіважливою ланкою у виробничому процесі КП “Дрогобичводоканал” є енергетична служба, тому до фаховості людей цього профілю вимоги особливо високі. Енергослужба підприємства налічує близько 20 осіб, більшість її складу працює за цілодобовим графіком. Обсяг роботи у цього підрозділу значний. Підприємство експлуатує 12,4 км кабельних ліній електропередач 6-10 кВ, повітряних ліній електропередач 10 кВ – 9 км та 30 трансформаторних підстанцій від 63 кВА до 2500 кВА.

Кадровий арсенал енергетиків розподілений по об’єктах: електрики працюють на водозаборах “Гірне” та “Уріж”, на очисних спорудах, декілька з них обслуговують насосні станції по місту. Саме на об’єктах по місту розпочинають стажування на підприємстві початківці-електрики, позаяк саме тут можна пізнати ази. Відтак уже дещо підготовлених фахівців скеровують на складніші завдання на водозабори чи очисні споруди. Оскільки робота електриків у КП “Дрогобичводоканал” пов’язана з різноманітним обладнанням, то вагомою у ній є фахова універсальність. Зі слів головного енергетика Андрія Микитчина, у структурному підрозділі вдається утримувати кадровий баланс: є значна кількість електриків з досвідом, є й молоді, які тільки-но розпочали збирати професійний багаж.

Крім того, що електрикам водоканалу слід бути компетентними у знанні роботи різноманітного складного обладнання, ця професія зобов’язує до максимальної оперативності та вміння діяти у кризових умовах. Аварійні ситуації часу на роздуми не дають, тому енергетики блискуче навчені працювати у темпі. Щоправда, швидкість їхньої роботи не завжди вирішальна. При складних аваріях на водозаборах, коли тамтешній черговий персонал у межах своєї компетенції не спроможний відновити електропостачання, на підмогу їде група додаткових фахівців.

Бригада електромонтерів, що виїжджає з Дрогобича, наприклад до Гірного, з поломкою може впоратися у максимально короткий термін. Ліквідовувати проблеми нам переважно вдається оперативно, якщо не враховувати час, затрачений на дорогу до водозабору. Проте той, хто цього не знає, може нарікати на неоперативність наших дій ,” – зупиняється на одному з багатьох непростих робочих моментів енергослужби Андрій Микитчин.

Знеструмлення будь-якого об’єкта на підприємстві фактично означає зупинку водопостачання, тому відповідальність на посту енергетиків надзвичайно висока. Впродовж останніх років роботу людських ресурсів у сфері енергослужби КП “Дрогобичводоканал”дещо спростила її модернізація. Для прикладу, на Урізькому водозаборі в результаті капітального оновлення обладнання сьогодні цілком достатньо одного електрика. Зокрема, там оновлено 1-й і 2-й підйом, замінено 3 км кабелів різного січення, капітально відремонтовано трансформатори та встановлено нові енергоощадні двигуни. Низку важливих досягнень здійснено і на водозаборі “Гірне”, де збудовано нову підстанцію, встановлено два нові трансформатори, змонтовано нові розподільчі установки, встановлено три нові двигуни. Все це позначилося на тому, що до оновлення на водозаборі “Гірне” споживали 800-900 тис. кВт/год, сьогодні споживання електроенергії вдалося зменшити до близько 600 тис. кВт/год у місяць.

Осучаснення на цьому водозаборі потребує 1-й підйом. На свердловинах експлуатуються трансформатори із тривалим терміном використання. Часом одним із чинників, що виводить їх з робочого ладу є несприятливі погодні умови. У процесі виконання ремонтних робіт є потреба заміни високовольтного обладнання, яке надто дороге, та у цьому випадку ставку доводиться робити на надійність.

Часткове оновлення проведено на очисних спорудах. Цього року там встановлено нову повітродувну станцію, експлуатація якої дає змогу економити 150 тис. кВт/год або 250 тис. грн у місяць. На насосних станціях по місту розміщено частотні перетворювачі, які керують роботою двигуна залежно від витрат води, яку споживає абонент. Результат — місячна економія 30 тис. кВт/год або 65 тис. грн. Серед показових досягнень у модернізації енергослужби у КП “Дрогобичводоканал” – диспетчеризація насосних агрегатів, яка відкрила можливість вести на комп’ютерному моніторі постійне спостереження за шістьма свердловинами на Гірнянському водозаборі та відстежувати регламент роботи насосної станції 2-го підйому. Запровадження цієї новинки не лише посприяло технологічному вдосконаленню підприємства, а й забезпечило можливість найшвидшої фіксації та реагування на виникнення будь-яких виробничих збоїв. Є нагальна потреба в оновленні автоматизованої системи управління свердловинного фонду водозабору “Гірне”, що раціоналізує використання електроенергії на свердловинах.

КП “Дрогобичводоканал” експлуатує надпотужне і складне обладнання. Про це свідчить те, що у деяких випадках підприємство залучає працівників ПАТ “Львівобленерго”. Послугами фахівців РЗіА ПАТ “Львівобленерго” водоканал користується для виконання вузькопрофільних робіт, що забезпечують налагодження роботи релейного захисту на електричних підстанціях та запобігають руйнуванню трансформаторів та ліній електропередач. Працівники ПАТ “Львівобленерго” також проводять перевірку роботи високовольтного обладнання 10 кВ та технічне обслуговування підстанції 35 кВ.